Wednesday 18 December 2013

Panduan Hidup



Hye assalamualaikum sume..

Kisah ni aku tujukan kepada sume termasuk diri aku sendiri.. korang pernah xseumur hidup korang nak berjasa kepada orang lain, yeaahh, like kita selalu impikan untuk buat jasa kepada Negara contohnya, ataw keluarga? Tapi kita kene Tanya diri kita dulu, kalo diri sendri pun kita x mampu untuk menyumbang bakti ini kan pula untuk orang lain. Yess ini yang aku ingin discuss dengan korang sume…

Sama gak macam aku, aku selalu berhati2 bila buat sesuatu sebab aku akan elak untuk tidak menyusahkan orang lain, bahkan diri aku. Tapi aku selalu tersasar dari landasan yang aku cipta, kenapa?? Sebab kita xtaw hari esok apa yang bakal kita tempuh betul??

Aku sering tersasar dari landasan, kalo macam ni gayanya how I want untuk menyumbang something kepada diri sendri first of all kan?? Untuk orang lain, jauh sekali laaa….. kadang2  aku penat dengan kehidupan, upppsss Nampak macam fed up dengan hidup yang x selalu indah kan?

Apa yang aku cuba ketengahkan kat sini, aku nak create satu solution supaya kita dapat carik balik landasan yang kita dah tersasar dulu, supaya kita tak tersasar lebih jauh lagi. How??

Pertama, kita mesti tahu apa yang kita nak dalam hidup kita. Ko Tanya dengan hidup ko, apa yang ko nak dalam hidup ni, duit, kaya, dekan for student ataw apa..kalo ko kata kejayaan, kejayaan cmne ko nak? Sebab bende ni subjektif. Think about it!

After ko dah taw apa yang ko nak dalam hidup ko, ko kene taw macam mana ko nak dapatkan impian ko, sekarang ni kita bercakap menyumbang bakti kepada diri sendri ok bkn kepada orang lain.  Lepas ko dah taw macam mana nak dapatkan apa yang ko nak tu, ko just forget apa yang x penting dalam hidup ko, erase all thing. Kejar apa yang ko perlu kejar. Focus perkara utama. Sebab apa ko kene lupakan apa yang xpenting, sebab bende ni akan menggagu ko, dan buat ko akan lari dari landasan yang sepatutnya… macam pengalaman aku sendri, aku taw apa yang aku nak dalam hidup aku, tapi at the same time, ak piker bende yang tak penting, dan last sekali, bende xpenting tu la yang merosakkn segalanya. Dan sekarang, aku kene cari solution untuk ke landasan yang betul. Kesian bukan?

Sebab tu, matlamat tu penting. Yeahh aku taw, kadang kita xleh di jangka apa yang akan berlaku dalam hidup kita and the future, tapi bia lah bende yang x sepatutnya datang tu bukan dari kita yang create. Menyesal x sudah beb kalo kita sendri yang carik dan rosakkan satu bende.

Sekarang ko pam x apa yang aku cakap ni??  Kalo ko dah taw sume ni, just ko lalui hidup ko hari demi hari untuk mengejar apa yang ko nak tu, sampai la berjaya. Tapi kene ingat nak dapatkan sesuatu yang bernilai, akan diselitkan dugaan dan rintangan yang ko kene tempuh. Macam syurga gak, nak dapt kene carik pahala banyak2, tapi nak dapat pahala tu bukan senang kene uji dulu. Kenapa kita asyik kene uji je, sebab Tuhan tu nak pastikan samada ko betul2 layak ataw tidak dapat apa yang ko nak tu. That why la.. paham x? now, ko buktikan, u deserve to get what are u thinking right now. Prove it to the world baby!!

Aku cakap bukan untuk korang je, tapi tuk ingatkan diri sendri yang selalu alpa ni, aku tulis kat blog sbb bila aku bukak n baca so aku boleh balik mula ke jalan yang benar. X gitu?

Ok, I want to end my entry, so I want to wish gud luck everyone. Perhaps, u guys will get what u want in ur life. Fight for it!

Bye, Senyum selalu walau ko de bnyak masalh, sebab tu terapi tuk diri ko. Salam

No comments :

Post a Comment