Sunday 8 September 2013

Respi Mee Bandung ringkas dan Mudah



Hye u ollsss,akak2 abang2 pkcik dan makcikkk….
Assalamualaikum

Kali ni entry about masakan… ohh yeahhh, lets go berasapkan dapur korang. Ni resepi yang agak basi? Kenapa? Yelahh, aku dok buat mee bandung ni dah berapa kali time hari raya hari tu.. baru nak update kat blog… uurrmmm, lapuk btol.
Tapi, xpe… masak ni kan x kira waktu. So update je walopun telah luput di telan dek masa.. btul??
Ni resepi yang aku google jgak, dan bagi blik kat korang… haha.. tapi ni aku ade la ubah cikit2.. ikut citarase diri sendri.

RESEPI
·         Mee
·         5 ulas Bawang merah
·         3 bawang putih
·         Sawi
·         Fish cakes,fish balss
·         Ayam
·         Udang
·         Tepung jagung
·         4 biji telur
·         1 mangkuk camtu cili kering
·         Minyak masak
·         Air secukupnya
·         Gula, garam, dan secukur rasa
·         Sos cili, sos tiram, dan ape2 sos yang korang ade. (tapi aku guna sos tu je)

CARA-CARA
*      Pertama sekali, kene blend kan bawang merah,putih, dan cili kering. Then tumis.
*      Korang masak sampai dia masak la kan cili kering tu,lama cikit cmtu la.. sampai letih tangan korng. Masuk ayam sekali, sbb nak kasi ayam masak.
*      Then, dah nak patah tangan tu, bagi sos yang korang ada tu kan, pastu masuk air.
*      Sampai air sudah mendidih,bagi la garam,gula,dan secukup rasa korang tu. Buat kuah mee bandung ni kene manis, jadi masuk la gula bnyak sikit.
*      Dah agak sume sebati dan enak di rasa, masuk korg punya sgala jnis fish cakes n sayur sawi.
*      Masuk udang, last sekali baru telur.
*      Kalo nak pekat kuah tu, bagi tepung jagung.

SIAP!! Senang giler kan… alaa,men campak2 je, siap la nnt.
Tapi, ada orang cakap kalo nak lagi sedap letak udang kering, tapi aku x letak pun.. sebab aku tgok google dorang xde cakap letak pun, jadi aku xletak la.. tapi, korang leh la try campur udang kering tu, blend dengan cili kering tadi.

Selamat mencuba.
Bye2..


No comments :

Post a Comment